Praatplaat laten maken – breng je verhaal krachtig in beeld
Een goed verhaal verdient het om gezien en begrepen te worden. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om complexe informatie helder uit te leggen. Of het nu gaat om een nieuwe strategie, interne verandering, missie & visie of een maatschappelijk project: woorden alleen schieten soms tekort. Daar komt de praatplaat in beeld.
Wat is een praatplaat?
Een praatplaat is een krachtige visuele weergave van jouw boodschap. Het is een overzichtelijke illustratie waarin in één oogopslag duidelijk wordt wat je wilt vertellen. Dankzij beelden, symbolen en korte teksten helpt een praatplaat om jouw verhaal te structureren, te verduidelijken en te verankeren.
Praatplaat Erasmus Noorderbreedte
De locatie Erasmus Noorderbreedte bestaat uit meerdere gebouwen, waaronder:
-> Appartementen voor zelfstandig wonen
-> Appartementen met zorg
-> Groepswoningen voor ouderen met dementie
-> Een multifunctioneel centrum met voorzieningen zoals een brasserie en dagcentrum
Doel van de praatplaat:
Vaak werd Erasmus Noorderbreedte als voorbeeld gebruikt om te laten zien hoe zelfstandig wonen en wonen met zorg geïntegreerd kunnen zijn. Dit samenspel van verschillende woonvormen en doelgroepen was lastig om duidelijk uit te leggen; vaak kregen ze de vraag: ‘Hoe zit dat dan precies?’ De opdracht van de praatplaat was daarom om visueel duidelijk te maken hoe deze groepen samenleven en hoe het dagelijks leven in de locatie verloopt.
Praatplaat WELO hogeschool Utrecht
Deze praatplaat is ontworpen om studenten van de Hogeschool Utrecht duidelijk te maken hoe je wéloverwogen beslissingen kunt nemen.
Vaak gebeurt dit op basis van ervaring, maar het is ook belangrijk om naar de andere punten te kijken, zodat je vanuit een helikopterview objectief kunt beoordelen. Deze plaat heb ik in samenwerking met Analytic Storytelling en de Hogeschool Utrecht gemaakt, waarbij ik verantwoordelijk was voor de illustraties en vormgeving.
Tips voordat je jouw praatplaat laat ontwerpen
1. Bepaal het doel van de praatplaat
Wat wil je dat de kijker begrijpt of onthoudt?
Gaat het om uitleg, overtuigen, inspireren of informeren?
2. Ken je doelgroep
Wie gaat de praatplaat bekijken?
Welke voorkennis hebben ze? Welke stijl spreekt hen aan (zakelijk, speels, educatief)?
Hier kunnen we ook samen over sparren.
3. Verzamel alle inhoud
Maak een lijst met alle belangrijke informatie, cijfers, stappen of concepten. Dit proces kunnen we ook samen doen!
Zie je een samenwerking zitten?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op.
Praatplaat / informatie kaart EuroProfyl
Een overzichtelijke praatplaat met de regels voor het hijsen van een glasbok. In één oogopslag duidelijk wat er moet gebeuren, zonder lange lappen tekst.
Bedankt voor je bericht, ik neem snel contact met je op!